۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۰۹۴۲۴
در نطق میان دستور وکلای ملت مطرح شد؛

دل بستن به اینستکس اشتباه است| دولت درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی پاسخگو باشد

دل بستن به اینستکس اشتباه است| دولت درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی پاسخگو باشد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور درخواست کردند در خصوص اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی با رانت ایجاد شده مقابله کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه بیستم خردادماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور پارلمان به شرح ذیل است:

ظریف دل به اروپایی‌ها خوش نکند

حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: طبق وعده و آیات الهی نوید پیروزی مسلمانان و از بین رفتن کافران، مشرکان وظالمان را داده است.

وی افزود: شیطان بزرگ، آمریکا امروز با تمامی توان خود در زمینه‌های مالی، اقتصادی، سیاسی، تکنولوژی، ابزار‌های نوین ارتباطی و امثالهم در حال به راه انداختن یک جنگ تمام عیار علیه ایران و اسلام است.

عضو فراکسیون روحانیت پارلمان با اشاره به هدف‌گذاری آمریکا در جنگ کنونی، بیان داشت: آمریکا می‌خواهد نور خدا که همان تجلی «قرآن»، «عترت» و «ولایت» است را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: فتنه‌های گوناگون از جمله فتنه سال ۸۸ از جمله اقداماتی است که دشمن به سرکردگی آمریکا بر ضد ملت ما انجام داده که به اذن پروردگار متعال همگی این فتنه‌ها خنثی شده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با منحصر به فرد خواندن حضور مردم ایران و جهان در راهپیمایی روز قدس، بیان داشت: امروز شاهد هستیم که فرهنگ اسلام و انقلاب به جهان صادر شده است. برای مثال در همین راهپیمایی اخیر روز قدس علاوه بر ۹۵۰ نقطه از ایران اسلامی، در ۱۰۰ نقطه از جهان این راهپیمایی ضد صهیونیستی شکل گرفت.

حجت الاسلام سالک بیان داشت: بدون شک وعده محود اسرائیل محقق خواهد شد.

وی با تاکید بر فرهنگ مقاومت، اظهار داشت: فرهنگ مقاومت میراث میراث امام راحل است و امروز با رهبری امام خامنه‌ای و پیشتیبانی مردم و در ذیل توجهان امام عصر این راه را ادامه خواهیم داد.

حجت الاسلام سالک خطاب به سران آمریکا، اسرائیل، وابستگان داخلی و مرتجعین منطقه‌ای، گفت: پیام من خطاب به دشمنان داخلی و خارجی این است که از عصبانیت بمیرند، زیرا اسلام ناب در نهایت محقق خواهد شد.

عضو فراکسیون روحانیت پارلمان گفت: مردم ما امروز پیشتیبان ولایت و انقلابی هستند که از ۱۵ خرداد سال ۴۲ تا کنون به همت شهیدان، رزمندگان، آزادگان و مدافعان کیان این نظام حفظ شده است. جهان باید بداند که امروز کشور ما در بالاترین سطح از بازدارندگی قرار دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسؤولان سه قوه، بیان داشت: ما به عنوان مسؤول باید امانتدار انقلاب در راستای توحید و ولایت و اطاعت از رهبری باشیم.

وی با انتقاد از وضعیت معیشتی تحمیل شده به مردم، بیان داشت: لازم است دولت با اتکا به ظرفیت‌های داخلی به بهبود وضعیت زندگی و معیشتی مردم بپردازد. متاسفانه امروز شاهد عدم نظارت دولت به وضعیت اقتصادی ملت هستیم.

حجت الاسلام سالک در پایان و خطاب به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیان داشت: آقای ظریف به تکه کاغذ «اینستکس» دل خوش نکنید. باید بدانید که اروپایی‌ها همانند آمریکا قابل اعتماد نیستند و امروز مذاکره همانند سم عمل می‌کند.

دولت برای اسکان مردم سیل زده گلستان در منازل استیجاری اقدامی نکرده است

رامین نورقلی‌پور نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک عید فطر، گفت: متأسفانه در اواخر ماه مبارک رمضان شاهد اهانت به ام‌المومنین بودیم که این موضوع نه تنها توهین به اهل سنت بلکه به تمامی مسلمین جهان و ساحت مقدس رسول اکرم (ص) بود که جا دارد از اقدام سریع مسئولین در برخود قاطع و جدی با خاطیان تشکر و قدردانی شود.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سیل مهیب و طوفان سهمگین در واپسین روز‌های سال گذشته استان گلستان را درنوردید، افزود: بحران حادث شده آنچنان شدت و گستردگی داشت به که برخی مناطق حدود ۴۰ روز تحت سیلاب و آب ماندگی قرار داشتند و در این حادثه زیرساخت‌های راه‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی، واحد‌های دام و طیور، باغ‌ها، منازل مسکونی، واحد‌های صنعتی و تجاری متعددی به شدت تخریب شده و در یک کلام زندگی شهروندان کاملا از حالت معمول خارج شده و به سمت شرایط بحرانی پیش رفت.

وی ادامه داد: اکنون در شرایط پساسیل انجام فعالیت‌های بازدارندگی برای وقوع سیلاب‌های مشابه و برنامه ریزی دولت برای جبران بخشی از خسارت‌های ایجاد شده و ترمیم زیرساخت‌های به شدت آسیب دیده از مطالبات اصلی مردم است که بدون فوت وقت باید اقدامات عملی از سوی دولت صورت گیرد.

نورقلی پور با بیان اینکه اجرای طرح جامع سیلاب و لایروبی در دو رودخانه اصلی گرگان از مصب دریا تا مبدأ باید عملیاتی شود، تاکید کرد: در گذشته پیگیری‌های متعددی برای انجام لایروبی در این دو مسیر صورت گرفته و علیرغم اخذ اعتبارات در این جهت متأسفانه اعتبارات در بخش‌های دیگری هزینه شده است.

وی افزود: اتصال تمامی کانال‌های اصلی زه‌کش به دریا با توجه به کارکرد چندگانه آب ورودی به دریا و تکمیل تمامی ابنیه‌های پیش‌بینی شده برای کانال‌های اصلی و فرعی زه‌کشی کشاورزی از دیگر مطالبات مردم است که متأسفانه در شرایط فعلی عدم وجود و یا وجود این ابنیه‌ها خود به عنوان مانعی در مسیر سیلاب عمل کرده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اجرای عملیات لایروبی زه کشی نیازمند دبیرخانه مشترکی جهت تبادل نظر و هماهنگی کارشناسی و مدیریتی برای تعیین اولویت‌ها و مشارکت جوامع و ذینفعان است، ادامه داد: تسریع در پرداخت وجوه خسارت وارده به شهروندان آسیب دیده علیرغم تمام تلاش‌هایی که دولت انجام داده از دیگر مطالبات مردم است که متأسفانه هنوز هم در این ارتباط گلایه‌های بسیاری از سوی سیل دیدگان به ویژه در شهرستان گمیشان وجود دارد و روستا‌های بندرترکمن و سیمین‌شهر درگیر مشکلات هستند.

وی خواستار اهتمام جدی دولت در بازسازی اماکن و منازل آسیب‌دیده و توجه جدی در تأمین اقلام اساسی سیل‌زدگان شد و تصریح کرد: متأسفانه هنوز تعدادی از شهروندان سیل زده در داخل چادر‌ها زندگی می‌کنند، در حالی که قرار بود مبلغی از سوی دولت برای اجاره منازل در اختیار این افراد قرار گیرد که متأسفانه این اقدام اجرایی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: گرچه وقوع سیل روند اجرای تمامی پروژه‌های عمرانی را تحت تأثیر خود قرار داده است، اما هم اکنون ضرورت دارد اقدامات اجرایی پروژه‌ها از جمله جاده چهاربانده کردکوی – بندر ترکمن، طرح گردشگری آشوراده، تکمیل باشگاه تختی در بندر ترکمن، آب شیرین‌کن سیمین‌شهر، تکمیل باشگاه صدرای بندر گز و تعیین تکلیف زمین چمن کردکوی و سایر پروژه‌های عمرانی باید با سرعت بیشتری اجرایی شود.

وی ادامه داد: لازم است هر چه سریعتر عملیات کلنگ‌زنی و آغاز عملیات عمرانی پروژه بیمارستان گمیشان با توجه به محرومیت شدید و جمعیت بالای شهرستان اجرایی شود.

نورقلی پور همچنین بر لزوم تعیین تکلیف حریم رودخانه گمیشان که در سیل اخیر شاهد طغیان این رودخانه و وارد شدن خسارت بسیار به مردم این شهرستان شده تاکید کرد.

وی به مشکلات پل راه آهن در محدوده حوزه انتخابیه اش به عنوان یک مسئله اساسی اشاره کرد و ادامه داد: این مسیر هر ساله با ایجاد سیل مشکلاتی ایجاد می‌کند که باید اصلاح شود.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مشکلاتی در خصوص سایت پرورش ماهی و میگو در استان گلستان به ویژه شهرستان گلستان ایجاد شده است، تصریح کرد: یکی از مسائل عمده در این سایت عدم تکثیر انبوه و تجاری میگو در استان است که به عنوان یک چالش بزرگ خود را نشان داده ا ست و علیرغم اینکه در سال‌های اخیر ده‌ها میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های سایت میگو در گمیشان هزینه شده، اما متأسفانه تمامی این سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌ها تنها به ایجاد اشتغال آن هم در تعدادی اندک منجر شده که نیاز است به این موضوع توجه جدی شود و در آینده این سایت در اختیار مردم بومی قرار گیرد.

تذکر به دولت برای نحوه تخصیص ارز دولتی به کالا‌های اساسی

سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در خانه ملت در نطق میان دستور خود، گفت: سخن امروز من به ضرورت وظیفه نمایندگی مردم است، کما اینکه در نطق‌های پیشین خود نیز به کرات از وضعیت اقتصادی و اقداماتی که باید اتخاذ شود، مطالبی بیان کردم، لکن چالش‌های اقتصادی همچنان ماندگار می‌نماید و حاکی از ضرورت اتخاذ سیاست‌های خردمندانه اقتصادی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از یک سو گزارش‌ها نشان‌دهنده وضعیت فزاینده بیکاری علی‌الخصوص بیکاری جوانان است و در همین میان وضعیت معیشت مردم در تنگنای شدیدی قرار دارد.

وی تصریح کرد: دولت و علی‌الخصوص وزارت اقتصاد باید در فرصت باقی‌مانده از ابزا‌های مناسب در اختیار از بیمه، بانک‌ها، گمرک، سرمایه‌گذاری و مالیات استفاده کنند تا در راستای کاهش شکاف رکودی کشور گام بردارند.

حسینی اظهار کرد: در نطق اضطراری پیشین خود که چند روز پس از اتخاذ سیاست‌های ارزی ۴۲۰۰ تومانی در سال گذشته بود، عنوان کردم، انتظار می‌رفت تصمیمی اتخاذ شود تا مانع توزیع رانت و هدررفت منابع ارزی کشور شود، لکن پس از گذشت بیش از چهار ماه تجربه ناکام اتخاذ سیاست مذکور تغییر یافت.

وی عنوان کرد: اینک هم پس از بار‌ها بیان این مطلب مجدد تکرار می‌کنم، همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی نه تنها توام با توزیع رانت شده است، بلکه از هدف بسیار دور می‌شود و ناموفق بوده، در صورتی که به مابه‌التفاوت نرخ ارز به همین اقشار علی‌الخصوص اقشار و دهک‌های پایین جامعه اختصاص یابد و بخشی از آن برای جبران کسری بودجه دولت هزینه گردد، سیاست مطلوب‌تری اتخاذ خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: به چند دلیل تداوم روند حاضر در خصوص این سیاست برای کالا‌های اساسی را امکانپذیر نمی‌دانم، نخست اینکه بیش از صدهزار میلیارد تومان یعنی معادل بیش از یک چهارم بودجه عمومی کشور که حتی در شرایط فعلی یک میلیارد تومان آن هم در فضای تحریمی کشور و جنگ اقتصادی حائز اهمیت است، در حال حاضر به این شکل هزینه می‌شود و این در حالی صورت می‌گیرد که ما ارز ارزان می‌دهیم و مردم کالای گران می‌خرند.

وی بیان کرد: با اجرای این سیاست در گام بعدی و با مطالعه عدالت اجتماعی می‌بینیم که با اجرای این سیاست از عدالت اجتماعی فاصله گرفتیم، اقشار ضعیف جامعه که ماه‌ها بر سر سفره‌هایشان گوشت، مرغ و برنج نیست، هیچ بهره‌ای از اعطای این سیاست نمی‌برند.

حسینی یادآور شد: وضعیت تولید کالا‌های اساسی در داخل با اتخاذ این سیاست رو به وخامت خواهد گذاشت، می‌توان گفت که وضعیت تولید همین کالا‌های اساسی با توجه به تخصیص ارز ترجیحی به این کالا‌ها در میان مدت به شرایطی منجر خواهد شد که کشور به صورت وابسته در این موضوع عمل خواهد کرد، لذا تداوم این سیاست امکانپذیر نیست و منجر به فاجعه‌ای در این زمینه خواهد شد، به همین دلیل بر خود ضروری می‌دانم که مجدد در زمینه اصلاح این سیاست به دولت تذکر دهم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: در موضوع سیاست خارجی نیز نمی‌توانم از موضوع سفر نخست وزیر ژاپن آقای شینزو آبه به تهران بگذرم، انتظار داریم که با درک شرایط شفاف موجود یعنی عملکرد وفق قوانین و در چارچوب توافقنامه برجام که توسط جمهوری اسلامی ایران عمل شده و از سوی دیگری اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران با درک این شرایط پیام روشنی از اصلاح این رویکرد ظالمانه باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت حوزه انتخابیه‌اش، تاکید کرد: در حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس یکی از موارد بسیار مهمی که بار‌ها در مورد آن به وزیر آموزش و پرورش تذکر داده شده، این است که بیش از چهل درصد و تقریبا نزدیک به پنجاه درصد مدارس این منطقه یا به طور کامل نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم‌سازی هستند، لذا در این زمینه لازم است که این وزارتخانه توجه ویژه و برنامه مشخصی برای اصلاح این موضوع داشته باشد تا فرزندانمان که آینده‌ساز کشور هستند در این مدارس آسیب نبینند، ضمن اینکه بسیاری از همین مدارس علی الخصوص در حاشیه تهران از حداقل تجهیزات فرمایشی و گرمایشی نیز بی‌بهره هستند.

گاری زه‌وار در رفته اقتصاد بیمار به کجا می‌رود؟

علی‌محمد مرادی نماینده مردم قروه و دهگلان در بهارستان در نطق میان دستور خود، گفت: زمانی خداوند به حضرت موسی (ع) دستور داد که چهل روز در کوه طور به مناجات بپردازد و در این مدت برادرش را به جانشینی و سرپرستی قرار داد، اما در غیاب حضرت موسی (ع) قوم به سمت گوساله پرستی رفتند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفرقه گناه بزرگی است، ادامه داد: شهرستان‌های قروه و دهگلان در استان کردستان الگوی بی مانند وحدت شیعه و سنی در جهان هستند؛ مردم سالهاست که فارغ از مذهب و زبان در کنار هم زندگی می‌کنند، اما متاسفانه شیاطینی در شهرستان وجود دارند که در پی پاره کردن ریسمان وحدت هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بار‌ها اسامی این افراد و شرح شیطنت‌های آنان را به مسئولان داده‌ام، اما اگر این وضعیت ادامه یابد و فکری به حال این منفعت‌طلبان نشود قطعاً اسامی آنان را در صحن علنی قوه مقننه بیان می‌کنم لذا اجازه نمی‌دهم وحدت سرزمین اجداد و نیاکانم فدای عده‌ای فرصت‌طلب شود.

مرادی گفت: وضعیت مدیریت در استان کردستان به حدی رسیده است که افرادی با سوء استفاده از مقام خود و همچنین مقام رفیع شهدا هر نوع توهین و تهمتی را متوجه مردم، این، ولی نعمتان خود می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: بار‌ها از وضعیت مدیریت صدا و سیمای استان کردستان انتقاد کرده‌ام و تاکید داشته‌ام که نباید فرهنگی‌ترین سازمان این استان را به دست افرادی بسپاریم که مقوله فرهنگ برایشان کمترین اهمیت را دارد. بار‌ها تذکر داده‌ام با این رویه، بحران به وجود می‌آید، اما توجهی نشد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز کار به جایی رسید که در جلسه شورای تامین استان با وقاحت تمام به مردم شریف استان توهین شد و به نمایندگان برای دفاع از حقوق مردم حمله فیزیکی انجام شد.

وی خطاب به نمایندگان، ادامه داد: شما شخصیت و صبر بنده را می‌شناسید، اما اگر پای مردم و حقوق‌شان در میان باشد سر تعظیم فرود نمی‌آورم و تا آخرین قطره خونم از موکلانم دفاع می‌کنم و دست این دست‌درازان به حقوق مردم را قطع می‌کنم.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به رییس جمهور، تصریح کرد: این گاری زه وار در رفته اقتصاد بیمارمان به کجا می‌رود؟ آیا حق مردم این است در صف‌های طولانی تهیه گوشت همدیگر را کتک بزنند؟.

مرادی گفت: اگر می‌خواهید متوجه عمق فاجعه فقر، بیکاری و فشار اقتصادی بر مردم شوید فقط یک ساعت در دفتر مراجعات مردمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنید.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: با سیاست‌های اقتصادی جاری کشور فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر کرده‌ایم. نباید بستر رانت را برای افراد باز کنیم. کشورمان بیشترین ذخائر معدنی و فسیلی دنیا را دارد، اما فقیرترین و محروم‌ترین انسان‌ها هم در ایران زندگی می‌کنند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بار‌ها در جلسات مختلف مسئله آموزش به زبان مادری جهت تقویت و شکوفا شدن کودکان کشور را بیان کرده‌ام، اما هیچگاه پاسخ قابل قبولی از جنابعالی دریافت نکردم.

وی ادامه داد: اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و آموزش به زبان مادری از ابتدایی‌ترین حقوق کودکان این سرزمین است که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: علی رغم مصوبه مجلس شورای اسلامی برای افزایش حقوق کارکنان، فرهنگیان و بازنشستگان برای افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به اضافه ۱۰ درصد حقوق، اما شاهد اجرا نشدن کامل این مصوبه قوه مقننه هستیم.

بانک‌ها در استان کردستان می‌خواهند تنها دارایی جوانان که خانه‌ای چند متری است را به جای امهال وامش، تصرف می‌کند

مرادی خطاب به وزیر اقتصاد، گفت: بانک‌ها با سیاست‌های غیراسلامی خون مردم را در شیشه کرده‌اند. از یک سو قانون امهال وام‌ها در مجلس تصویب می‌شود، اما از سوی دیگر بانک‌ها در استان کردستان می‌خواهند تنها دارایی جوانان که خانه‌ای چند متری است را به جای امهال وامش، تصرف می‌کند و چوب حراج بر آن می‌زنند. چرا باید مبنای پاداش مدیران بر اساس وصول مطالبات بگذارید؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت، افزود: با توجه به آمار بالای بیکاری در استان کردستان و کلنگ زنی مجتمع زنجیره فولاد استان، هر چه سریع‌تر به عملیاتی کردن این طرح اقدام کنید.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نیرو، اظهار کرد: شهرستان‌های قروه و دهگلان دارای پستانسل خوب کشاورزی است، اما در حال فرونشست هستند لذا درخواست می‌شود برای تخصیص آب کشاورزی و آب شرب سریعا اقدام لازم صورت بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: باید فکری به حال جاده‌های روستایی و مواصلاتی شهرستان‌های قروه و دهگلان شود.

کشاورزی در ایران یله و رها شده و هیچ صاحبی ندارد

شکور پورحسین شقلان نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه آخرین سال عمر مجلس دهم با اعمال شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها علیه مردم مظلوم مقارن شده است که هدف استکبار جهانی از اعمال این تحریم‌ها، تضعیف عوامل چهارگانه شامل اقتدار ملی شامل انسجام ملی، قدرت منطقه‌ای، قدرت انرژی و قدرت دفاعی است لذا در درجه نخست توجه همکارانم و دولت را به مسئولیت تاریخی دولت و مجلس در این سال سرنوشت‌ساز جلب می‌کنم.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مقامات دولتی باید قبول کنند صرفا با INSTEX (اینستکس یا سامانهٔ حمایت از مبادلات تجاری، یک ابزار ویژهٔ مالی است که در سال ۲۰۱۹ توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران ایجاد شد) و چشم دوختن به دست اروپایی‌ها نمی‌توان به جنگ تحریم‌های ظالمانه رفت، لذا مطلقا به این امر نیازی نداریم بلکه می‌توان با یک مدیریت کارآمد و اثربخش، استفاده حداکثر از ظرفیت و توان تولید داخلی و کم کردن مشکلات مردم از روابط خارجی برای کاستن اثرات سوءتحریم‌ها استفاده کرد.

وی با وجود وزراتخانه عریض و طویلی به نام جهاد کشاورزی هیچ‌کس سکان‌دار هدایت بخش کشاورزی و کشاورزان مظلوم ایران نیست و این وزارتخانه نتوانسته سیاست‌های کشاورزی قابل‌دفاعی از خود ارائه کند، افزود: این وزارتخانه تاکنون قادر نبوده تفکیک میزان نیاز بازار‌های داخلی را به مسئولان کشاورزی و صادرات محصول مازاد را به بازار‌های بین‌المللی به کشاورزان تبیین و مدیریت کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: تعجب می‌کنم از اینکه می‌بینم که اگر گا‌ها تمام مزارع زیر کشت ایران به یک محصولاتی مانند سیر، گوجه فرهنگی، پیاز و سیب‌زمینی اختصاص یافته احدالناسی از این وزارتخانه نیست که جلوی آن را گرفته یا براساس یک تحلیل علمی از آن دفاع کند.

پورحسین شقلان تاکیدذ کرد: متاسفانه بخش کشاورزی در ایران یله و رها است و هیچ صاحبی ندارد تا جایی که امروز کشاورزان سیرکار مغان تمام زندگی خود را باخته و به مرحله هلاکت رسیده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی در سایر بخش‌های اقتصادی کشور اثرات تحریم‌ها را چندین برابر کرده است، اظهار کرد: همکاران محترم و مردم شریف حوزه انتخابیه شاهد و ناظر هستند که چندین بار از همین تریبون خطاب به مقامات و وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است که شهرستان پارس‌آباد با جاده‌های عصر هجری و قجری با دارا بودن بالاترین آمار تصادفات جاده‌ای بیشترین تلافات و مرگ و میر جاده‌های ایران را متحمل می‌شوند و خسارات بسیاری می‌بیند.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس بیان کرد: شهرستانی که با مرکز استان حتی یک کیلومتر جاده سخره‌ای ندارد و کل مسیر از بافت خاک نرم و زمین همواره تشکیل شده و با ساده‌ترین ادوات و ماشین‌آلات قابل مسیرسازی است مگر چقدر هزینه دارد باید این همه تصادفات مرگ بار را متحمل شده باشند.

وی مجلس با طرح این پرسش مبنی براینکه توجیه مقامات و برنامه‌ریزان برای هزینه‌های چند ۱۰ میلیاردی برای احداث جاده یک کوره ده بی‌اعتنایی به شهرستانی این حجم بالای گردشگر چیست؟، اضافه کرد: عدم تمایز شرایط تحریمی و غیرتحریمی موضوع دیگری است که باید به آن تاکید کنم؛ ظاهرا برای مدیران و مقامات اجرای کشور شرایط غیر تحریمی با تحریمی نداشته و حتی بلاعکس است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است از الزامات شرایط تحریمی بالا بودن حجم تلاش و کاستن از زمان اجرای پروژه‌ها است، مطرح کرد: سوال من این است که اگر قرار باشد در شرایط تحریمی ۶۳ هزار هکتار زمین دیم به آبی تبدیل شود و به طور میانگین راندمان در محصول استراتژیکی مانند گندم افزایش یابد و به همان میزان امکان کشت محصول دوم فراهم شود، حساب کنید؛ در هر سال تاخیر در اهداف بهره‌برداری پروژه چقدر در تحقق اهداف دشمن کمک می‌کند. /۸۵۶/پ202/ق
ارسال نظرات